Apakah implikasinya, dan apakah akibatnya, bila
seorang pemimpin politik Melayu menolak istilah atau konsep 'Ketuanan Melayu'
dan menggantikannya dengan 'Ketuanan Rakyat.'
Sedar atau tidak, pemimpin politik Melayu telah
memberi 'bola tanggung' kepada orang lain untuk melakukan Malay bashing
sehingga bukan sahaja pemimpin politik berkenaan, malah seluruh bangsa Melayu
telah 'terperangkap' dan terjerumus ke dalam satu polemik yang tidak pasti
manfaatnya.
Malay bashing dalam konteks ini bolehlah diertikan
sebagai 'menggodam Melayu' atau 'menyerang, mencerca dan mengutuk Melayu,
manakala 'memberi bola tanggung' adalah satu istilah dalam permainan sepak
takraw atau badminton yang bermaksud memberi peluang mudah kepada lawan
melakukan serangan (smashing) yang sukar ditangkis.
Perbuatan Malay bashing itu dilakukan
secara terang-terang atau secara berselindung bukan sahaja oleh orang bukan
Melayu, malah sesetengah orang Melayu sendiri. Kita perlu sedar akibat perbuatan
bukan Melayu mengungkit-ungkit apa yang dianggap sebagai 'keistimewaan Melayu'
dalam sistem politik dan pemerintahan negara.
Turut digodam dan diserang ialah Dasar Ekonomi
Baru yang mempunyai matlamat serampang dua mata "membasmi kemiskinan dan
menyusum kembali masyarakat."
Secara berkias atau berterus terang perbuatan Malay
bashing itu juga turut mempersoalkan beberapa peruntukan tertentu dalam
Perlembagaan Negara. Juga dipersoalkan status bangsa Melayu sebagai penduduk
asal negara ini.
Antara perkara yang dipersoalkan ialah penggunaan
istilah 'ketuanan Melayu' yang oleh sesetengah pihak telah diberi pengertian
yang menyeleweng dan mengelirukan, apa lagi bila diterjemahkan ke dalam bahasa
Inggeris dengan menggunakan istilah Malay supremacy atau Malay
dominance atau Malay hegemony.
Penggunaan ungkapan-ungkapan Inggeris itu sebagai
terjemahan untuk ungkapan 'ketuanan Melayu' telah menimbulkan kekeliruan di
kalangan bukan Melayu yang mentafsirkannya (atau menyalah tafsirkannya?) dalam
konteks hubungan 'tuan' dan 'hamba' atau lord vs serfs/ slaves.
Lanjutan daripada takrifan yang menyeleweng itu,
apa saja yang berlabel Melayu terus digodam dan diserang dan dituduh sebagai
'perkauman.' Ini termasuklah perjuangan politik Melayu, pemerkasaan bahasa
Melayu, pembaikan ekonomi Melayu dan penggunaan simbol-simbol budaya Melayu
seperti keris. Malah beberapa fasal dalam Perlembagaan Malaysia yang dianggap 'memihak'
kepada Melayu juga turut dipersoalkan secara langsung atau secara berkias.
Demikianlah implikasi dari tafsiran yang salah itu
diheboh-hebohkan untuk memberi justifikasi Malay bashing dengan
melakukan pelbagai tuduhan yang tidak munasabah terhadap bangsa Melayu serta
mengungkit-ungkit isu sensitif yang menimbulkan ketegangan hubungan kaum.
Terjemahan istilah 'ketuanan Melayu' itu ke dalam
bahasa Inggeris yang menggambarkan bangsa Melayu itu sebagai racist yang
seakan-akan menyamai puak pelampau Klu Klux Klan di Amerika Syarikat yang
mengaku kaumnya sebagai sangat istimewa dan memandang rendah kepada bangsa atau
kaum-kaum lain.
Lanjutan daripada takrifan yang salah terhadap
ungkapan 'ketuanan Melayu' itu beberapa pihak, termasuk pimpinan tertinggi
negara terpaksa mencari ungkapan alternatif yang diperkirakan akan membawa
maksud dan makna yang lebih tepat.
Semuanya secara tidak langsung mengingatkan supaya
polemik ketuanan Melayu itu dianggap sebagai 'loceng peringatan' atau wake
up call.
No comments:
Post a Comment