Wednesday 23 December 2020

KHASIAT DAUN SUKUN

 
Pokok sukun atau juga dikenali dengan nama kulur adalah tumbuhan dalam genus Artocarpus dalam famili Moraccea. Nama saintifiknya Artocarpus altilis. 
 
Khasiat buah sukun untuk kesihatan diketahui sejak lama iaitu untuk mengubati berbagai macam jenis penyakit. Manfaat buah sukun sangat baik untuk dimakan bagi pengidap sakit jantung, ginjal, diabetes serta penderita penyakit hati.  
 
Selain buah sukun, daun sukun juga banyak khasiat yang boleh dimanfaatkan. Beberapa jenis sebatian yang ditemui pada daun sukun kering memang berkesan untuk mengatasi beberapa jenis penyakit berbahaya. 
 
Kajian mendapati daun sukun kering mengandungi zat anti inflamasi, riboflavin, asid hidrosianat, asetikolan dan juga tanin. Daun sukun kering juga mengandung zat anti oksidan tinggi dan beberapa jenis mineral lainnya. 
 
Manfaat daun sukun sangat efektif untuk mengubati beberapa penyakit kronik seperti penyakit hati, hepatitis, sakit gigi, gatal-gatal, pembesaran limpa, kerosakan ginjal dan penyakit jantung. 
 
Melalui penelitian lain yang dilakukan mendapati bahawa daun sukun sangat berguna untuk mengubati penyakit kardiovaskuler. 
 
Untuk mengubati penyakit ginjal, daun sukun direbus kemudian diminum airnya setiap hari secara rutin. Memang hal ini memerlukan disiplin dan kerana harus dilakukan secara rutin dan dalam jangka panjang. 
 
Untuk petua sembuh dari penyakit jantung, anda sebaik baiknya pilih daun sukun yang sudah berumur, kerana daun sukun yang telah berumur tua memiliki kandungan zat yang tinggi. 
 
Untuk membuat ramuan daun sukun kering, pastikan anda memilih daun sukun segar yang masih tumbuh pada batang atau dahan. Jangan menggunakan daun sukun kering yang sudah jatuh ke tanah atau rosak.
 
Cara membuat ramuan daun sukun kering sebagai teh:
- Pilih beberapa helai daun sukun yang sudah tua. Cirinya adalah karakter daun sukun yang keras, garis-garis yang jelas dan warna hijau tua hingga kebiruan.
- Cuci daun sukun yang baru dipetik dengan air mengalir, jika kotor maka bersihkan dengan berus.
- Pilih jenis daun yang tidak terluka atau berkerak.
- Potong halus daun sukun yang masih basah.
- Jemur di bawah sinar matahari.
- Perhatikan kebersihan tempat untuk menjemur dan jangan sampai kena air selama proses pengeringan.
- Rebus daun sukun yang sudah kering dan bila sudah baki setengahnya maka tambah air lagi hingga benar-benar berwarna coklat dan kental.
- Tapis rebusan daun sukun kering dan gunakan untuk pengubatan beberapa jenis penyakit seperti yang sudah disebutkan.
- Tambahkan madu atau gula batu untuk menghilangkan kesan pahit.
 
 

1 comment:

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete