Tuesday, 9 February 2021

PROPAGANDA BERTUJUAN MERAIH KEPERCAYAN POLITIK

Propaganda merupakan mesej-mesej bersepadu yang bertujuan mempengaruhi pendapat atau kelakuan orang ramai. Propaganda dalam erti kata paling asasnya menyediakan maklumat dengan tujuan mempengaruhi masyarakat.

Propaganda sering memilih perkara yang tidak sebenar ataupun menokok tambah agar menimbulkan maklum balas yang lebih beremosi daripada rasional kepada maklumat yang diberi.

Hasil yang diingini ialah perubahan dalam penceritaan kognitif mengenai subjek oleh kumpulan sasaran untuk meneruskan agenda politik.

Propaganda ialah cubaan sengaja yang sistematik untuk membentuk persepsi, memanipulasi kognisi, dan mengarahkan kelakuan agar mencapai maklum balas yang melanjutkan tujuan yang diingini penyebarnya.

Propaganda dapat digolongkan menurut sumbernya:
- Propaganda putih - berasal dari sumber yang dapat dikenalpasti secara terbuka.
- Propaganda hitam - berasal dari sumber yang dianggap mesra akan tetapi sebenarnya berniat jahat atau mencetuskan permusuhan.
- Propaganda kelabu - berasal dari sumber yang tampak netral tetapi sebenarnya bermusuhan.

Propaganda telah berkembang dalam perang psikologi di mana propaganda menemukan banyak digunakan dalam politik melibatkan usaha pemerintah, parti atau golongan untuk pencapaian tujuan berstrategi dan bertaktik.

Propaganda mempunyai beberapa perkara yang perlu ada untuk memenuhi keberkesanannya.

Antara kriteria tersebut ialah:
- Pihak yang menyebarkan pesanan, yakni "komunikator", atau pihak yang ditugaskan menyampaikan pesanan dengan isi dan tujuan tertentu.
- Komunikan atau target penerima pesan yang diharapkan menerima pesan dan kemudian melakukan sesuatu sesuai pola yang ditentukan oleh komunikator.
- Pesan tertentu yang telah dirumuskan sedemikian rupa agar mencapai tujuannya dengan efektif.
- Wahana, kemudahan (prasarana) atau medium yang tepat dan sesuai atau serasi dengan situasi dari komunikan.
- Kebijaksanaan atau politik propaganda yang menentukan isi dan tujuan yang hendak dicapai.
- Dilakukan secara terus-menerus.
- Terdapat proses penyampaian gagasan, ide/kepercayaan, atau doktrin.
- Mempunyai tujuan untuk mengubah pendapat, sikap, dan perilaku individu/kelompok, dengan teknik-teknik memengaruhi.
- Keadaan dan situasi yang memungkinkan kegiatan propaganda yang bersangkutan.
- Menggunakan cara prosedur dan perencanaan yang sistematik.
- Dirancang sebagai sebuah program dengan tujuan yang konkrit untuk memengaruhi dan mendorong komunikan melakukan sesuatu yang sesuai dengan keinginan atau pola yang ditentukan oleh komunikator.

Arus media utama yang digunakan untuk menyebarkan mesej propaganda termasuk akhbar, laporan kerajaan, penyemakan sejarah, media sosial, bahan bacaan, risalah, filem, radio, televisyen dan poster.

Bagi radio dan televisyen, propaganda wujud baik melalui rancangan berita, hal ehwal atau wawancara, mahupun dalam bentuk iklan, pesanan khidmat masyarakat atau advertorial.

Kempen propaganda selalu mengikut corak penyebaran strategik untuk mengindoktrinasikan kumpulan yang disasarkan. Ini boleh dimulakan dengan penyebaran ringkas seperti risalah yang dijatuhkan dari kapal terbang atau iklan.

Biasanya mesej-mesej ini mengandungi arahan-arahan untuk memperoleh maklumat lanjut melalui laman web, talian hangat, rancangan radio dan sebagainya (serupa dengan tujuan pemasaran produk dan sebagainya).

Strategi ini bertujuan mengubah individu dari penerima maklumat menjadi pencari maklumat melalui pengukuhan, diikuti pencari maklumat menjadi pemimpin pendapat melalui indoktrinasi.

Pelbagai teknik yang berasaskan kajian psikologi digunakan untuk menjana propaganda. Kebanyakan teknik-teknik yang sama boleh dianggap sebagai falasi logik, kerana penyebar propaganda menggunakan hujah yang adakalanya meyakinkan tetapi tidak semestinya tepat.

Analisa kaedah-kaedah penyebaran mesej propaganda agak mengambil masa. Kerja penyebaran propaganda itu penting tetapi jelasnya strategi penyebaran maklumat hanya menjadi strategi propaganda apabila digandingkan dengan mesej propaganda.

Oleh itu, adalah penting sekali untuk mengenal pasti mesej-mesej sedemikian untuk mengkaji cara-cara mesej berkenaan disebarkan.

No comments:

Post a Comment