Kejayaan usahawan banyak bergantung
bagaimana pemasaran produk dibuat. Pemasaran yang berjaya akan memperkenalkan
produk ke pasaran dan seterusnya menjadi pilihan pengguna.
Pengukuhan jenama dan kualiti produk yang
menepati kehendak pengguna juga amat penting untuk menyokong kebolehpasaran
sesuatu produk kekal di pasaran.
Usahawan muda tidak perlu meniru cara
segelintir pihak menarik perhatian pengguna melalui iklan yang memperbodohkan
diri sendiri.
Strategi memasarkan produk dengan cara
memfokuskan kepada kemewahan dan gaya hidup pengusaha adalah sangat mengelirukan
dan merupakan contoh yang buruk kepada usahawan baharu.
Usahawan sepatutnya memberi pendidikan
serta maklumat tentang kebaikan produk dan bukannya menjuruskan tumpuan kepada
diri sendiri.
Kalau usahawan membodohkan diri untuk
lariskan produk mungkin orang suka beli tetapi sekejap saja kerana apabila daya
tarikan itu sudah tiada maka perniagaan akan merundum.
Orang ramai tidak berterusan dalam tempoh
masa lama suka apa yang dilakukan itu.
Usahawan sepatutnya mendidik pengguna
tentang kebaikan produk yang dikeluarkan dan bukannya mencari ‘spotlight’ untuk
diri sendiri.
Apabila masyarakat mempunyai informasi yang
baik mengenai produk, ia akan kekal mendapat permintaan biarpun aktiviti iklan
telah dikurangkan.
Gambar - sekadar hiasan
No comments:
Post a Comment