Kalau berniaga, tidak kisahlah kecil atau besar, bermusim atau sepanjang masa, satu perkara yang perlu diberi perhatian ialah membuat iklan. Sekarang ini tidak sukar untuk membuat iklan. Tidak perlu kos dan kemahiran tinggi untuk membuat iklan.
Kalau berniaga untuk barangan atau
perkhidmatan masyarakat setempat, sudah memadai membuat iklan di media sosial,
terutamanya di Kumpulan WhatsApps.
Pun begitu, iklan yang dibuat perlu
mengandungi hal-hal berkaitan dengan operasi perniagaan tersebut, contohnya
tempat operasi, jenis barangan atau perkhidmatan, masa operasi, nombor untuk dihubungi
dan maklumat yang lain untuk membantu bakal pembeli berminat untuk membeli atau
mengguna perkhidmatan yang ditawarkan.
Definisi iklan: pemberitahuan kepada orang
ramai melalui surat khabar, TV, radio, dll: syarikat-syarikat perniagaan yang
besar membelanjakan beribu-ribu ringgit sebulan untuk iklan; beriklan mempunyai
iklan: halaman iklan; mengiklankan memperkenalkan sesuatu kepada umum melalui
iklan, memberitahukan sesuatu menerusi iklan (dalam surat khabar, majalah,
dsb): ia membeli ubat yang diiklankan dalam surat khabar; periklanan hal
(kegiatan dsb) yang berkaitan dengan iklan: pihak kerajaan, menerusi
Kementerian Penerangan terutamanya, turut memerhatikan perkembangan dunia iklan
Malaysia; kakitangan yang bekerja di bahagian iklan tidak berapa ramai;
pengiklanan perihal (perbuatan, kegiatan dsb) mengiklankan: iklan keluaran baru
syarikat itu dibuat melalui media massa; pengiklan orang (syarikat, media
massa, dll) yang mengiklankan sesuatu. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
No comments:
Post a Comment