Friday, 7 April 2023

CARA SAMBUT HARI ULANG TAHUN KELAHIRAN

 
Apa hukum sambut hari ulang tahun kelahiran? Timbul perbincangan ini kerana ada pendapat ulama berkata: “Bukanlah menjadi adat orang Islam merayakan pelbagai bentuk hari raya. Ini kerana dalam Islam hanya ada dua hari raya sahaja; Aidilfitri dan Aidiladha.”
 
Merayakan hari ulang tahun kelahiran bererti merayakan hari kelahiran seseorang, biasanya dengan mengadakan pesta kecil bersama keluarga dan teman-teman. Hadiah sering diberikan pada orang yang sedang berulang tahun, di samping ucapan selamat dan tentunya doa kebaikan serta panjang umur.
 
Lalu, bagaimanakah Islam memandang perayaan hari ulang tahun kelahiran ini? Para ulama berbeza pendapat tentang hukum permasalahan ini.
 
Pertama, sebahagian ulama seperti Syekh Ali Jumah, Syekh Salman Al-Audah, Syekh Amru Khalid, Lembaga Fatwa Mesir (Darul Ifta Al-Mishriyyah), dan Lembaga Fatwa Palestina (Darul Ifta Al-Filasthiniyyah) mengatakan, merayakan hari ulang tahun diperbolehkan, dengan syarat perayaan tersebut tidak melibatkan perbuatan yang diharamkan, seperti bercampur dengan yang bukan mahram. Selain itu, ia tidak diiktikadkan sambutan tersebut sebagai pegangan Islam atau sunah mahupun digalakkan.  
 
Ulama yang mengatakan harus sambutan hari ulang tahun kelahiran dengan alasan sambutan itu salah satu cara mengingat nikmat kelahiran (kehidupan), dan satu momen melantunkan doa bagi orang yang berulang tahun.
 
Allah SWT berfirman bermaksud: “Dan kesejahteraan semoga dilimpahkan kepadaku, pada hari aku dilahirkan, pada hari aku meninggal dan pada hari aku dibangkitkan hidup kembali” (Surah Maryam, ayat 33).
 
Pada ayat tersebut, Nabi Isa berdoa agar diberikan limpahan kesejahteraan pada hari kelahiran, hari wafat, dan hari kebangkitannya kembali. Dengan demikian, merayakan hari ulang tahun, disertai lantunan doa agar orang yang berulang tahun diberikan umur panjang dan limpahan kesejahteraan, diperbolehkan.
 
Selain itu, mereka juga berpedoman pada hadis riwayat Abu Qatadah bahwa Rasulullah SAW ditanya tentang puasa hari Isnin. Lalu baginda bersabda: “Itu adalah hari aku dilahirkan, dan hari aku diutus sebagai Rasul atau diturunkan wahyu kepadaku.”
 
Pada hadis tersebut, Rasulullah SAW menjelaskan alasan baginda berpuasa pada hari Isnin, bahawa hari itu merupakan hari dilahirkan dan diutusnya Nabi.
 
Ertinya, hadis itu memberi isyarat bahawa hari kelahiran seseorang merupakan hari yang penuh nikmat, sehingga wajib disyukuri. Hadis itu juga memberi isyarat kebolehan merayakan hari-hari penuh nikmat, seperti hari kelahiran.
 
Di samping itu, perayaan hari ulang tahun masuk dalam kategori adat atau tradisi, bukan ibadah, maka tidak boleh dikategorikan sebagai bidah. Kerana bidah itu hanya dalam urusan ibadah (agama) semata.
 
Imam Syathibi berkata: Bidah merupakan ungkapan tentang cara baru dalam agama yang dibuat menyerupai syariat, dengan mengikuti cara itu dimaksudkan untuk lebih bersungguh-sungguh dalam beribadah kepada Allah SWT” (Ibrahim bin Musa Asy-Syathibi, Al-Itisham, juz I, h. 26).
 
Jika merayakan hari ulang tahun diperbolehkan, maka menghadirinya dan memberikan hadiah serta ucapan selamat kepada orang yang berulang tahun juga diperbolehkan, sebab merupakan bentuk membahagiakan hatinya.
 
Membahagiakan hati orang lain disunnahkan dalam Islam, sebagaimana hadis riwayat Abu Hurairah bermaksud: “Rasulullah ditanya: “Amal apa yang paling utama?” Banginda bersabda, “Hendaknya kamu membahagiakan saudaramu yang mukmin, melunasi hutangnya, atau memberinya sepotong roti.” (Hadis riwayat Ibnu Syahin).
 
Manakala kelompok kedua ulama pula mengatakan haram menyambut ulang tahun kelahiran. Mereka ini seperti Lembaga Fatwa Arab Saudi (Al-Lajnah Ad-Da’imah Lil Fatwa) menyatakan bahwa merayakan hari ulang tahun diharamkan.
 
Mereka berpedoman pada hadis riwayat yang bermaksud: Dari Anas, ia berkata: Rasulullah datang ke Madinah, dan orang Madinah memiliki dua hari raya di mana mereka bergembira. Lalu Rasulullah bertanya: “Apakah dua hari ini?” Mereka menjawab: “Kami biasa bermain (bergembira) pada dua hari ini sejak zaman Jahiliyah.” Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya Allah telah menggantinya untukmu dengan dua hari raya yang lebih baik darinya, yaitu hari raya Adha dan hari raya Fitri (Hadis riwayat Abu Daud).
 
Pada hadis di atas Nabi hanya menyebutkan dua hari raya, yaitu hari raya Adha dan hari raya Fitri. Kerana itu, umat Islam hanya diperbolehkan merayakan kedua hari raya itu semata, bukan yang lain.
 
Dengan demikian, merayakan hari ulang tahun diharamkan, sebab tidak disebutkan dalam hadis di atas. Selain itu, mereka juga berpedoman pada hadis riwayat Ibnu Umar bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Siapa yang menyerupai suatu kaum, maka ia termasuk bahagian dari mereka” (Hadis Riwayat Abu Dawud).
 
Ulama kelompok ini juga menyatakan perayaan hari ulang tahun merupakan tradisi orang Yahudi dan Nashrani. Seseorang yang merayakan hari ulang tahun bererti telah meniru dan menyerupai kebiasaan mereka, dan termasuk bahagian dari mereka. Maka, merayakan hari ulang tahun diharamkan dalam Islam.
 
Berdasarkan kepada panduan atau pendapat ulama seperti di atas, terpulanglah kepada anda untuk mengatakan harus atau haram berdasarkan kepada pertimbangan akal yang waras.

No comments:

Post a Comment