Perkataan
‘negara’ diertikan sebagai bangsa, masyarakat dan kerajaan. Dalam istilah
politik, sebuah negara mesti mempunyai empat ciri iaitu rakyat, pemimpin, tanah
dan kedaulatan. Tanpa keempat-empat ciri tersebut maka ia tidak dinamakan
negara.
Manakala
istilah negara Islam mengikut difinisi para intelektual Islam ada beberapa ciri
atau prasyarat.
Sebenarnya
penentuan ciri-ciri sesebuah negara Islam satu perkara yang kompleks sehingga
menjadi isu perbalahan dalam kalangan ahli politik apabila ada kepentingan
dalam menentukan sesebuah negara itu sebagai negara Islam atau sebaliknya.
Secara
hakikatnya, definisi negara Islam yang diberikan oleh jamhur fuqaha dan para
ulama lain tidak disebut secara khusus dalam al-Quran mahupun al-hadis.
Namun,
para ulama meletakkan difinisi itu bertujuan untuk memudahkan perlaksanaan
undang-undang berdasarkan status sesebuah negara (al-Zuhayli: 1998)
Menurut
Muhammad Bin Hasan al-Syabani, negara Islam adalah negara yang dikuasai dan
diperintah oleh umat Islam dan mereka dapat menikmati keamanan dan keselesaan
di dalamnya. Berdasarkan kepada difinisi itu perkara pokok ialah negara yang
dikuasai dan diperintah umat Islam.
Dikuasai
di sini bukan saja dalam segi pemimpin tertinggi, tetapi merujuk kepada
majoriti pemimpinnya terdiri orang Islam seperti ketua hakim, ketua polis,
penglima tentera, penguasaan ekonomi dan beberapa perkara penting lain dalam
negara.
Manakala
syarat kedua ialah orang Islam dapat menikmati keamanan dan keselesaan tinggal
di negara berkenaan.
Keamanan
dan keselesaan itu bermakna hak orang Islam tidak diganggu atau dipertikaikan
oleh orang lain dalam hak pemerintahan dan perkara lain yang berkaitan.
Manakala
bagi Muhammad Abu Zurah pula mendifiniskan negara Islam sebagai negara yang
berada di bawah kuasa pemerintahan Islam.
Kekuatan
dan pertahanannya dikuasai oleh umat Islam. Negara seperti ini wajib dipertahankan
oleh setiap individu Islam.
Kata
kunci difinisi tersebut ialah negara berada di bawah pemerintahan Islam yang
merangkumi kekuatan serta pertahanannya.
Dengan
kata lain, sekiranyang sesebuah negara hanya diperintah oleh pemimpin Islam
tetapi kekuatanya dikuasai oleh pihak lain atau menjadi boneka kepada kuasa
asing, maka negara tersebut tidak layak dipanggil negara Islam.
Sebuah
negara Islam menjadi tanggungjawab setiap orang Islam mempertahankannya
walaupun bukan rakyat negara berkenaan, terutama apabila berdepan dengan
serangan bukan Islam.
Satu
lagi difinisi negara Islam seperti diberikan Abdul Karim Zaidan ialah negara
yang diperintah oleh orang Islam atau orang Islam yang memegang kekuasaan
tertinggi negara.
Penekanan
difinisi tersebut terarah kepada negara yang diperintah oleh orang Islam atau
orang Islam memegang kekuasaan tertinggi.
Berdasarkan
difinisi yang diberikan itu dapat disimpulkan bahawa sesebuah negara
ditakrifkan negara Islam jika ketua negaranya beragama Islam dan melaksanakan
sisterm pemerintahan berdasarkan hukum Islam biarpun terdapat bukan Islam
mendiami negara berkenaan.
Faktor
kepimpinan penting kerana menentukan sejauh mana keupayaan melaksanakan
tuntutan Islam, seterusnya menjamin kehidupan orang Islam dalam keadaan aman
serta bebas mengamalkan kehidupan sebagai seorang Islam dan menyebarkan agama
itu secara bebas.
Dalam
membicarakan cara pemerintahan negara, Ibn Taymiyyah menjelaskan bahawa
amalan kehidupan Rasullulah SAW tidak dipandang sebagai dasar untuk disesuaikan
bentuk pemerintahan tertentu.
Menurut
pendapatnya, bentuk pemerintahan Nabi SAW dan Khulafaur-Rasyidin tidak dapat
berperanan sebagai dasar teori politik dalam Islam.
Pandangan
itu menyebabkan beliau mampu menghindarkan dirinya dari “kesalahan menilai
kekuatan politik yang ada sebagai kekuasaan yang diwariskan oleh bayangan
khalifah”. Ibn Taymiyyah mengemukakan teori politik baru yang Islami, nyata,
praktikal dan tahan uji.
Manakala
Ibn Khaldun dalam memperkatakan tentang negara Islam (Daulah Islamiyyah)
sebagai merujuk kepada negara umat Islam (Ibn Khaldun, Muqaddimah Ibn Khaldûn,
hlm. 180 dan 210-211). Menurutnya, perkataan negara merujuk kepada erti umum
iaitu negara Islam dan negara bukan Islam.
Maka,
untuk menjelaskan sesebuah negara sebagai negara Islam maka disebut secara
nyata sebagai Negara Islam. Sedangkan untuk negara bukan Islam, Ibn Khaldun
cenderung menggunakan istilah al-mulk (kerajaan) atau ad-dawlah (negara) saja.
Dalam
buku al-Ahkam Suthoniyyah, karya Imam al-Mawardi, tidak menjelaskan definisi
tentang Negara Islam.
Pun
begitu, hal berkaitan negara dan kenegaraan dapat difahami dalam bab berkaitan
pemilihan pemimpin, peraturan berkaitan hisbah yang menunjukkan amalan
bernegara dalam Islam telah wujud sejak zaman Rasulullah SAW.
Tidak dijelaskan secara nyata mengenai negara Islam kerana dalam karangan ulama
terdahulu telah secara nyata menjelaskan tentang konsep negara dan bentuknya.
Gambar bot nelayan di tepi Sungai Kelantan di Kampung Kedai Buluh. Sekadar hiasan.
No comments:
Post a Comment