Di stesen kereta api atau depoh kereta api yang terletak di
hujung landasan, perlu ada satu tempat yang dipanggil meja pusing (turn table),
iaitu tempat untuk "pusing" kepala kereta api (lokomotif) untuk
menghala ke arah bertentangan.
Lokomotif akan memasuki turn table yang ada landasan di
atasnya. Kemudian lokomotif telah berada di atas turn table akan dipusingkan
secara manual.
Keunikan turn table ini terletak pada titik graviti yang
sangat sempurna, iaitu boleh dipusingkan dengan menggunakan tenaga dua atau tiga
orang kakitangan sahaja dalam satu-satu masa atau operasi.
Keseimbangan graviti membolehkan turn table dapat
memusingkan lokomotif dengan mudah sesuai dengan berat beban.
Bagaimanapun, turn table ini tidak lagi digunakan apabila
kebanyakan kereta api kini kategori unit gandaan yang boleh bergerak melalui
dua arah bertentangan.
Turn table manual terakhir di Malaysia yang terletak di
Tumpat dibongkarkan pada 26 Jun 2021, setelah 108 tahun digunakan. Tujuan ia
dibongkarkan adalah untuk memberi laluan kepada kerja-kerja menaik taraf
landasan baharu yang menghubungkan Depoh Tumpat ke bahagian pencucian tren.
Turn table tersebut ditempatkan di lokasi baharu sebagai
simpanan sebahagian sejarah kereta api untuk tatapan generasi akan datang.
Untuk rekod, turn table mula digunakan pada tahun 1913 di
Depoh Stokereta Tumpat, Kelantan yang pada ketika itu di bawah pentadbiran
Federated Malay States Railway (FMSR). Ia dibina di England dan dibawa masuk ke
Tanah Melayu oleh Syarikat Patent Shaft & Axletree Engineers Co. Ld.
Kredit pemilik gambar asal
No comments:
Post a Comment