Kemajmukan
suatu sunnah Allah yang tidak dapat diubah oleh manusia. Rasulullah SAW sendiri tidak berupaya untuk
menyuruh semua penduduk Madinah beriman kepada Allah, bahkan Allah menegur
baginda dengan pertanyaan: “Apakah engkau hendak memaksa supaya mereka (seluruh
manusia) menjadi orang beriman.” (maksud Surah Yunus ayat 99).
Islam
sentiasa memberikan penekanan kepada konsep hidup bermasyarakat. Untuk hidup
bermasyarakat, Islam memberikan ruang yang luas bagi setiap orang agar
mengamalkan toleransi dan menghargai kebebasan.
Demikian
juga al-Quran adalah kitab suci yang menonjol dalam pengakuan terhadap
keabsahan agama-agama selain Islam. Islam tidak menafikan semangat pluralisme (kemajmukan). Pluralisme ialah
masyarakat pelbagai jenis etnik, agama dan budaya hidup damai dan berdampingan
dalam satu bangsa. Daripada definisi ini, apakah Islam menafikan semangat
pluralisme di mana masyarakat kita dapat hidup damai dengan berlatar belakang
agama, budaya dan etnik yang berbeza?
Di
dalam banyak ayat al-Quran dan hadis, kita menemui semangat pluralisme, di
antaranya kebebasan beragama, hidup damai berdampingan walau pun berbeza
bangsa, keturunan, agama, dan budaya.
Pluralisme
agama sebenarnya bermaksud bahawa setiap pemeluk agama bukan sahaja dituntut
untuk mengakui keberadaan dan hak agama lain, tetapi terlibat dalam usaha
memahami perbezaan dan persamaan untuk mencapai kerukunan dalam perbezaan itu.
Al-Quran
dengan jelas memberi gambaran semangat ini melalui firman-Nya yang bermaksud:
“Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam).” (Surah Al-Baqarah ayat
256). Ini bererti Islam memberikan kebebasan sepenuhnya dalam beragama.
Kemudian Allah SWT kembali menegaskan dalam al-Quran Surah Yunus ayat 99 yang
bermaksud: “Dan jikalau Tuhanmu menghendaki, tentulah beriman semua orang yang
di muka bumi seluruhnya. Maka apakah kamu (hendak) memaksa manusia supaya
mereka menjadi orang-orang yang beriman semuanya?"
Ayat-ayat
ini secara tegas mengatakan bahawa seandainya Allah hendak menjadikan manusia
seluruhnya Muslim, Allah pasti dapat melakukannya. Tetapi Allah tidak
berkehendak, sebab kalau pun manusia di bumi ini menjadi Muslim, mereka tetap
bermusuhan dan berbeza pendapat.
Oleh
kerana itu, Allah menciptakan manusia berpuak-puak, bersuku-suku dan bermacam
ras untuk saling mengenal dan membangun kerjasama atas dasar kebaikan.
Pada
hakikatnya kemajmukan diakui dan diterima oleh Islam selagi ia bercirikan
kedamaian. Kegagalan dalam mengembangkan semangat tolak ansur serta pluralisme
agama seperti yang tercatat di dalam al-Quran hanya akan membangkit golongan
Muslim radikal.
Sebaliknya,
keberhasilan dalam melahirkan konsep toleransi beragama sangat bergantung pada
kemampuan umat Islam menanamkan kesedaran masyarakat akan prinsip al-Quran
tentang pluralisme keagamaan secara umum dan sikap positif terhadap agama lain.
Ketika
teks al-Quran mengandungi banyak ayat yang secara nyata mendukung pluralisme,
sejarah Islam juga memberikan banyak elemen pluralisme. Ketika Nabi Muhammad
tiba di Madinah, pertama kali yang dilakukan adalah menyatukan masyarakat yang
memiliki latar belakang berbeza baik agama mahupun etnik.
Formula
yang dilakukan Rasulullah SAW setelah menyatukan umat Islam di Madinah yang
terdiri dari Muhajirin dan Ansar, Nabi mengadakan perjanjian atas dasar
kesatuan dan kebebasan beragama dalam “Piagam Madinah”. Di dalam piagam ini
terdapat nilai-nilai persamaan, kebebasan beragama, hak asasi manusia,
musyawarah dan demokrasi.
No comments:
Post a Comment