Ketibaan
Ramadan, bulan kesembilan dalam kalendar Hijrah sentiasa dinanti-nantikan oleh
setiap orang yang beriman.
Kelebihan yang terkandung dalam bulan Ramadan tiada
tandingan berbanding bulan-bulan lain. Sebab itu, Ramadan dipanggil penghulu
bulan yang membawa seribu rahmat dan keberkatan kepada sesiapa yang
merebutnya.
Sabda
Rasulullah bermaksud: “Dikunjungi bulan Ramadan, penghulu segala bulan, ucaplah
selamat datang atas ketibaan bulan ibadat yang penuh berkat dan rahmat, maka
layanlah tetamu yang sedang datang itu.” - (Hadis riwayat Thabrani).
Orang
beriman menjadikan Ramadan sebagai masa terbaik untuk meningkatkan kekuatan
iman dan menyucikan diri daripada dosa. Sebab itu, ketibaan Ramadan disambut
dengan perasaan gembira dan bersyukur dapat menunaikan ibadat puasa sekali
lagi.
Puasa
Ramadan adalah sebahagian daripada tonggak kekuatan keislaman seseorang.
Sesiapa berpuasa menandakan kekuatan iman dan ketakwaan yang lahir daripada
keikhlasan mengabdikan diri kepada Allah.
Keistimewaan
ibadat puasa di sisi Allah dalam menilai ketakwaan hamba-Nya dijelaskab dalam
sebuah hadis qudsi yang bermaksud: “Allah azza wanita Jalla berfirman: “Setiap
amalan baik anak Adam adalah untuk dirinya melainkan puasa, ia adalah untuk-Ku
dan Akulah yang membalasnya.” - (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Uniknya
ibadat puasa ialah ia tidak mempunyai bentuk perlakuan yang boleh dijadikan
bukti dilakukan atau tidak. Sebab itu kita tidak dapat menentukan seseorang itu
sedang berpuasa. Bagaimanapun dapat ditentukan orang tidak berpuasa jika
dilihat dia melakukan perbuatan membatalkan puasa.
Ibadat
menjadi benteng kekuatan iman. Nafsu sentiasa ingin bebas, sedangkan puasa
mengekang nafsu daripada melakukan amalan yang biasa dilakukan pada bulan-bulan
lain.
Sesiapa
lemah iman dan tidak tahan melawan kehendak nafsu akan menyambut Ramadan dengan
perasaan dukacita. Golongan ini sekadar Islam pada nama. Mereka menanggap
Ramadan bulan menghalang kebebasan dan menyiksakan.
Perintah
berpuasa Ramadan diturunkan pada tahun kedua Hijrah. Firman Allah di dalam
surah al-Baqarah ayat 183 bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Diwajibkan
ke atas kamu berpuasa sebagaimana ia diwajibkan ke atas orang yang terdahulu
daripada kamu supaya kamu bertakwa.”
Berdasarkan
kepada maksud ayat itu, ibadat puasa turut dilakukan umat nabi-nabi terdahulu.
Apa yang berbeza hanya dari segi bilangan hari dan ‘menahan’ diri berkaitan hal
tertentu.
Contohnya,
pengikut Nabi berpuasa daripada makan daging, ikan, telur dan susu. Manakala
itu, Nabi Musa ketika bermunajat di Bukit Tursina selama 40 hari 40 malam
berpuasa dengan meninggalkan memakan roti dan meminum air.
Namun,
perkara pokok yang tersirat di sebalik ibadat puasa ialah kepatuhan kepada
perintah Allah. Puasa juga tanda bersyukur dengan nikmat yang telah dikurniakn
Allah.
No comments:
Post a Comment