Kaya
dan miskin merupakan dua sunah kehidupan. Kedua-dua golongan ini mewarnai
kehidupan dengan ragam dan ketentuan masing-masing. Allah menjadikan kaya dan
miskin dengan hikmah untuk manfaat antara keduanya dan cabaran yang perlu
dihadapi berbeza-beza.
Si kaya mendapat kesenangan hidup diuji dengan kesyukuran. Apakah mereka menggunakan kekayaan tersebut untuk melaksanakan perkara disuruh dan menjauhkan perkara ditegah. Si kaya yang bersyukur menggunakan kekayaan dengan bersedekah dan untuk kebajikan. Allah melipatgandakan rezeki dan kesenangan kepada orang bersyukur.
Firman
Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan
menambah (nikmat) kepadamu dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka
sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (Surah Ibrahim, ayat 7).
Si
miskin diuji dengan kesabaran menghadapi segala kesushan dan kesempitan hidup. Namun,
bagi si miskin bukan setakat itu sahaja ujian perlu ditempuhi. Mereka perlu berusaha untuk keluar daripada
kehidupan miskin.
Kemiskinan
bukan takdir terhadap mereka. Sebaliknya, kemiskinan merupakan cabaran yang
perlu dibasmi dengan bersungguh-sungguh. Islam memandang berat soal kemiskinan
yang perlu dibasmi.
Kemiskinan
merupakan bom jangka yang jika tidak diatasi dengan berkesan bakal mencetuskan
keadaan huru hara dalam masyarakat dan negara. Banyak bangsa dan negara hancur
disebabkan masalah kemiskinan. Malah dijelaskan oleh Rasulullah bahawa
kemiskinan menghampirkan seseorang kepada kekufuran.
Islam
agama syumul mementingkan dalam semua aspek kehidupan, termasuklah soal mencari
kekayaan dan kesenangan hidup di dunia. Suruhan mencari kebahagiaan hidup di
dunia banyak dijelaskan dalam al-Quran dan hadis.
Salah
satu ayat al-Quran berkaitan menyuruh mencari kebahagian hidup di dunia ialah
ayat 77 surah al-Qasas bermaksud: “Dan tuntutlah dengan kurniaan yang
dilimpahkan Allah kepadamu itu kebahagiaan akhirat, tetapi jangan lupa
bahagianmu (keperluan dan bekalan) di dunia ini.”
Manakala
firman-Nya lagi bermaksud: “Kemudian setelah selesai sembahyang, maka
bertaburanlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan
carilah dari apa yang kamu hajati daripada limpah kurnia Allah dan ingatlah
akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan) supaya kamu berjaya di dunia
dan akhirat.” - (Surah al-Jumaah, ayat 10).
Jelaslah
usaha mencari rezeki merupakan tugas penting yang perlu dilaksanakan segera dan
bersungguh-sungguh. Urusan sembahyang dan ibadat didahulukan, tetapi tugas
mencari rezeki perlu disegerakan.
Rezeki
dan kekayaan tidak akan datang bergolek dengan hanya menadah tangan memohon
kepada Allah. Sebab itu, selesai sahaja melakukan ibadat wajib, maka segeralah
keluar untuk urusan kehidupan.
Dalam
sebuah hadis, Rasulullah menjelaskan tugas mencari rezeki halal adalah fardu
selepas fardu sembahyang. Hadis tersebut memberi gambaran betapa perlaksanaan
mencari rezeki diutamakan lebih daripada ibadat-ibadat lain.
Perkara
ini tidak sukar untuk difahami. Perlaksanaan Rukun Islam seperti zakat dan
mengerjakan haji, biarpun wajib dilaksanakan, ia bergantung kepada kemampuan
kewangan dan syarat-syarat lain. Jika umat Islam ingin melaksanakan kedua-dua
rukun itu, maka tidak dapat tidak mereka terlebih dahulu perlu mencari rezeki.
Pertalian
ibadat zakat dan haji dengan urusan mencari rezeki secara tidak langsung
menggalakkan setiap Muslim gigih mencari kekayaan. Dengan kata lain, Islam
menghubung kaitkan ibadat dan kekayaan. Sesiapa ingin menyempurnakan
kelima-lima Rukun Islam, maka dia mesti mempunyai kekayaan.
Sebenarnya
tidak ada agama atau sistem yang lebih sempurna daripada Islam dalam
membincangkan soal keduniaan yang dihubungkait dengan kehidupan akhirat. Islam
mentakrifkan mencari rezeki atau bekerja sebagai satu ibadat.
Ia
membuktikan betapa pentingnya mencari rezeki di mana kebaikannya diperolehi
untuk dunia dan juga ganjaran pahala untuk kehidupan di akhirat.
Justeru,
melakukan sebarang usaha untuk mencari rezeki disamakan jihad ke jalan Allah. Hal
ini dijelaskan oleh Rasulullah berdasarkan kepada satu peristiwa. Kisahnya, sedang Rasulullah berbual-bual
dengan para sahabat, seorang lelaki berbadan tegap dan kuat lalu di hadapan
mereka. Maka salah seorang sahabat pun berkata: “Ya Rasulullah, alangkah
baiknya jika orang itu berjuang untuk membela agama Allah.”
Lalu
Rasulullah pun menjawab dengan sabdanya bermaksud: “Jika lelaki itu keluar dari
rumahnya untuk mencari nafkah untuk anak-anaknya yang masih kecil, itu juga
fisabilillah namanya. Mencari rezeki
untuk kedua orang tuanya yang sudah tua, juga dinamakan fisabilillah. Mencari
rezeki untuk dirinya supaya tidak meminta-minta juga dikira fisabilillah. Tetapi,
jika dilakukan kerana niat bongkak dan menunjuk-nunjuk, ia dikira sebagai
fisabilissyaitan (mengikut jalan syaitan).” - (Hadis riwayat Tabrani).
Melakukan
sesuatu yang bermaksud fisabilillah merupakan seutama-utama amalan sebagai
hamba-Nya. Dalam hal ini ternyata tugas mencari rezeki merupakan sebahagian
daripada amalan utama dan diberi balasan sebaik-baiknya di sisi Allah.
Rasulullah
bersabda bermaksud: “Sesiapa mencari rezeki halal untuk menjaga dirinya supaya
tidak meminta-minta dan berusaha memenuhi keperluan hidup keluarganya, serta
dapat pula membantu tetangganya, maka di akhirat kelak dia akan menemui Allah
dengan wajah berseri-seri bagaikan bulan pernama.” - (Hadis riwayat Tabrani).
Galakan
yang diberikan itu membuktikan Islam amat mementingkan kekayaan dan
kesejahteraan hidup umatnya. Ia sama sekali bertentangan dengan pendapat yang
diutarakan oleh pemikir Barat yang menuduh Islam sebagai agama kaku dan anti
pembangunan.
Pemikir
Barat tidak memahami intipati Islam yang terkandung di dalam al-Quran dan
hadis. Justeru, anggapan mereka terhadap Islam sudah pasti tersasar dari
hakikat sebenar. Kesalahan ini perlu diperjelaskan agar Islam tidak selalunya
dimomokkan.
Dalam
al-Quran dan hadis jelas banyak membincangkan soal tuntutan mencari rezeki,
urusan perniagaan, penggunaan sumber tenaga, pengagihan kekayaan,
pembendaharaan negara, tolong menolong dalam pembangunan ekonomi dan
sebagainya.
Segalanya
itu memberi garis panduan yang perlu dipatuhi untuk menjamin kejayaan dan
kesejahteraan umat Islam, serta kelompok manusia lain yang berhubungan dengan
umat Islam. Hukum dan ketetapan Islam tidak hanya untuk kebaikan umat Islam,
bahkan ia merangkumi semua yang mempunyai kaitan secara langsung dan tidak
langsung.
Rasulullah
bertanggungjawab secara langsung membimbing seluruh umat manusia menjalani
kehidupan berdasarkan kepada konsep mengapa manusia diciptakan oleh Allah. Allah
Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk manusia sepertimana fitrah yang
ditetapkan oleh-Nya.
No comments:
Post a Comment