Apabila disebut mengenai syariah, banyak orang
yang faham ia datang daripada wahyu Allah, al-Quran dan sunah. Dalam konteks di
Malaysia, walaupun jenayah syariah ada terkandung kesalahan hudud seperti zina
dan minum arak, pelaksanaan hukuman itu mengikut takzir, bidang kuasa di bawah Mahkamah
Syariah, iaitu penjara tiga tahun, denda RM5,000 dan enam sebatan, seperti
diperuntukkan dalam Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Pindaan
1984) (Akta 355).
Justeru, keputusan Mahkamah Persekutuan pada
9 Feb 2024 mengisytiharkan 16 kesalahan syariah dalam Enakmen Kanun
Jenayah Syariah (I) Kelantan 2019, adalah terbatal dan tidak sah, bukan
bermaksud menafikan kesalahan jenayah syariah bersumberkan al-Quran dan sunah.
Sebenarnya 16 kesalahan di bawah Enakmen
Kanun Jenayah Syariah (I) Kelantan 2019 diputuskan sebagai tidak sah, terbatal
dan menyalahi Perlembagaan itu, sebilangan besar bidang kuasanya nampak dengan
jelas terletak di bawah Persekutuan.
Sebagai contoh, dalam Seksyen 39 enakmen
berkenaan, mengurangkan skala, ukuran dan berat; Seksyen 40, melakukan
transaksi muamalat berlawanan dengan hukum syarak; Seksyen 41, melaksanakan
urus niaga melalui riba dan Seksyen 42, penyalahgunaan label dan konotasi
halal, ini semua bukan bidang kuasa negeri, sebaliknya di bawah Persekutuan.
Mengenai halal itu, ia di bawah Akta Perihal
Dagangan 2011 dan hal ehwal berkaitan perkhidmatan kewangan Islam itu di bawah
Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013. Sebenarnya, ia sudah melangkaui kuasa
diberi kepada negeri untuk membuat perundangan itu.
Tindakan
Nik Elin Zurina Nik Abdul Rashid dan anaknya, Tengku
Yasmin Nastasha Tengku Abdul Rahman membuat petisyen memohon Mahkamah
Persekutuan membatalkan 18 kesalahan syariah dalam enakmen Kelantan atas alasan
Dewan Undangan Negeri (DUN) terbabit bertindak melangkaui bidang kuasanya bukan
bermakna menentang hukum syariah atau terpengaruh dengan fahaman sekular.
Apa yang berlaku adalah berkaitan
undang-undang yang telah lama diguna pakai di Malaysia. Sebenarnya, sebelum ini
ia tidak disedari telah wujud kesalahan kerana tidak ada pihak yang membuat
petisyen mengenainya. Ia berkaitan undang-undang dan bukannya menyebabkan kita
keluar daripada Islam.
Enakmen Kanun Jenayah Syariah (I) Kelantan
2019 masih wujud, kecuali 16 seksyen yang telah terbatal dan tidak sah itu. Enakmen
Kanun Jenayah Syariah (I) Kelantan 2019 ada 68 seksyen dan hanya 16 diputuskan
tidak sah dan terbatal.
Kesalahan di bawah 16 seksyen yang
dibatalkan itu bukan bermakna ia boleh dilakukan selepas ini. Ia tetap menjadi
satu kesalahan kerana kesalahan tersebut telah ada mengikut Kanun Kesiksaan dan
dibicarakan di Mahkamah Sivil.
Memang tidak dinafikan perbicaraan di
Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil tidak sama dalam beberapa perkara seperti
takrif kesalahan dan saksi, ia tidak pula bermakna orang Islam boleh
menggunakan perbezaan itu sewenang-wenangnya untuk bebas daripada hukuman.
Sebenarnya apa sahaja undang-undang, sama
ada di bawah Mahkamah Syariah atau Mahkamah Sivil, selagi ia tidak bercanggah
dengan hukum syarak, maka ia Islamik. Maka, dakwaan mengatakan Malaysia semakin
sekular susulan keputusan kes ini adalah pandangan kurang memahami kedudukan
Islam dalam Perlembagaan.
Kedudukan Mahkamah Syariah tidak terjejas. Kewujudan
Mahkamah Syariah dijamin oleh Perlembagaan bahkan tidak boleh diganggu Mahkamah
Sivil mengikut Perkara 121(1A) Perlembagaan.
Kita berhasrat untuk melakukan kebaikan
dalam semua perkara. Pada hakikatnya, semua kebaikan yang dilakukan dan tidak
bertentangan dengan hukum Islam, ia menepati tuntutan agama. Jika diniatkan
kerana Allah, maka ia tetap mendatangkan pahala.
Bila kita sebut undang-undang syariah,
tidak semestinya dalam bidang kuasa negeri atau mahkamah syariah sahaja.
Sebagai contoh, mengenai halal, ia adalah isu syariah, tetapi tidak berada di
bawah bidang kuasa mahkamah syariah dan DUN untuk menjatuhkan hukuman.
Mengenai haji, ia di bawah menteri yang
bertanggungjawab di Persekutuan. Begitu juga dengan perbankan dan kewangan
Islam. Justeru, adakah ini dianggap tidak syariah?
Terdapat tiga jenis hukuman di bawah
undang-undang Islam iaitu hudud, qisas dan takzir. Hudud adalah hukuman
yang telah ditentu dan ditetapkan oleh Allah manakala qisas ialah hukuman yang
dikenakan hukuman balas seperti nyawa dibalas dengan nyawa dan melukakan
dibalas dengan melukakan.
Seperti hudud, qisas juga ditentukan oleh Allah. Perbezaan antara hudud dan qisas ialah hukuman qisas ini hendaklah dituntut oleh mangsa atau keluarga mangsa. Diyat yang bermaksud pampasan atau ganti rugi adalah sebahagian daripada hukuman qisas.
Takzir pula adalah hukuman yang tidak ditentukan oleh Allah tetapi kadar dan bentuk hukuman ditentukan oleh kerajaan atau pemerintah dan akan dijatuhkan kepada penjenayah mengikut budi bicara hakim.
Setakat hari ini, Mahkamah Syariah di Malaysia tidak melaksanakan hukuman hudud atau qisas tetapi hanya takzir, sama seperti Mahkamah Sivil.
Justeru, tidak ada bezanya Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil kerana kedua-dua sistem melaksanakan hukuman takzir.
Sebenarnya, Kanun Keseksaan memperlihatkan
ciri-ciri Islamik. Ia mengandungi qisas (balas bunuh) dan selepas ini ada
alternatif, digantikan dengan diyat. Yang lain itu adalah hukuman takzir.
Justeru, jangan mudah bertindak melulu atau
seperti telah dihalang melaksanakan hukum Islam semata-mata keputusan Mahkamah
Persekutuan mengisytiharkan 16 kesalahan syariah dalam Enakmen Kanun
Jenayah Syariah (I) Kelantan 2019, adalah terbatal dan tidak sah.
Apabila menyebut mengenai sifat sejagat dan
prinsip undang-undang syariah, ia bukan terletak kepada 'jenama'. Jika kita
menjenamakan ia sebagai syariah, maka ia jadi syariah. Jika tidak berjenama
syariah, maka ia bukan syariah. Tidak boleh begitu. Prinsip perundangan Islam
mengandungi prinsip sejagat merentas budaya, bangsa dan agama.
Asas utama dalam prinsip perundangan Islam
adalah menegakkan keadilan dan menunaikan hak kepada orang berhak. Yang
menjadikan sesuatu undang-undang itu syariah bukan hanya kerana label Islam,
tetapi kerana matlamat keadilan ditegakkan. Perkara ini bukan sahaja perlu
diterangkan kepada orang bukan Islam, malah kepada orang Islam juga.
Seluruh umat Islam di Malaysia perlu
menerima keputusan mahkamah ini tapi tidak semestinya tidak, mengambil apa-apa
langkah susulan. Sepatutnya ia dijadikan titik untuk seluruh pembuat
undang-undang (Ahli Parlimen mahupun Ahli Dewan Undangan Negeri), ulama, pakar
undang-undang dan pentadbir bersatu untuk memperkasakan kedudukan Islam di
Malaysia dalam semua perkara, termasuk bidang kuasa Mahkamah Syariah.
Dalam keputusan kes Nik Elin ini, mahkamah
sebenarnya cuba menyampaikan sesuatu yang positif. Daripada kes Indira Ghandi,
kes Sisters in Islam (SIS), kes Iki Putra Mubarak sehinggalah kes dibawa Nik
Elin, sebenarnya ada sesuatu perlu diperbetulkan dan ia perlu dikembalikan ke
jalan betul.
Seperti hudud, qisas juga ditentukan oleh Allah. Perbezaan antara hudud dan qisas ialah hukuman qisas ini hendaklah dituntut oleh mangsa atau keluarga mangsa. Diyat yang bermaksud pampasan atau ganti rugi adalah sebahagian daripada hukuman qisas.
Takzir pula adalah hukuman yang tidak ditentukan oleh Allah tetapi kadar dan bentuk hukuman ditentukan oleh kerajaan atau pemerintah dan akan dijatuhkan kepada penjenayah mengikut budi bicara hakim.
Setakat hari ini, Mahkamah Syariah di Malaysia tidak melaksanakan hukuman hudud atau qisas tetapi hanya takzir, sama seperti Mahkamah Sivil.
Justeru, tidak ada bezanya Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil kerana kedua-dua sistem melaksanakan hukuman takzir.
Sesuatu kebiasaan tidak semestinya betul. Kata kuncinya ialah
penambahbaikan atau transformasi atau reformasi. Semua itu membawa maksud
penambahbaikan. Agenda penambahbaikan undang-undang adalah proses berterusan
dan berpanjangan.
Baca juga:
Kuasa, kedudukan mahkamah syariah dijamin Perlembagaan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/bws.html
Usaha perkasa Mahkamah Syariah perlu bebas pengaruh politik, ekstremisme
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
Perbezaan bidang kuasa menggubal undang-undang di Malaysia
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/gvv.html
Perbezaan istilah jenayah sivil dan syariah
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fkk.html
Enakmen jenayah syariah negeri bersumberkan hukum syarak
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fvc.html
Kuasa mahkamah syariah dilindungi
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/muj.html
Sebab 16 kesalahan syariah Enakmen Kanun Jenayah Syariah (1) Kelantan 2019 tidak sah
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dgg.html
Kes Nik Elin: saya sudah kata 10 tahun lalu – Abdul Hamid
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/vfi.html
Muzakarah MUU berhubung isu pembatalan 16 Seksyen Enakmen Jenayah Syariah (1) Kelantan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/jyh.html
Memahami 16 kesalahan syariah Enakmen Kanun Jenayah Syariah (1) Kelantan 2019 terbatal
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fcc.html
Penambahbaikan undang-undang syariah agenda berterusan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dcz.html
Kuasa, kedudukan mahkamah syariah dijamin Perlembagaan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/bws.html
Usaha perkasa Mahkamah Syariah perlu bebas pengaruh politik, ekstremisme
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
Usaha perkasa Mahkamah Syariah perlu bebas pengaruh politik, ekstremisme
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/gvv.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fkk.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fvc.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/muj.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dgg.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/vfi.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/jyh.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fcc.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dcz.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/bws.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
No comments:
Post a Comment