Mahkmah kehakiman Persekutuan di bawah
Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan, termasuk Mahkamah Persekutuan pada hari
ini adalah ciptaan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.
Sumber kuasa kehakiman Persekutuan pada
peringkat awal ialah Bab Tujuh Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948. Namun,
bahagian itu tidak terpakai ke atas negeri Melayu apabila menyentuh hukum
syarak dan adat Melayu melainkan dalam perkara tersenarai di bawah kuasa perundangan
dan eksekutif Persekutuan.
Kuasa kehakiman Persekutuan wujud kerana
bidang kuasanya diberikan menurut Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948.
Sebelum 1 Februari 1948, semua kuasa kehakiman adalah terletak hak di bawah
bidang kuasa negeri di Tanah Melayu.
Negeri Melayu sudah mempunyai sistem
kehakiman tersendiri. Contohnya, Terengganu menjelang 1909 mempunyai struktur
mahkamah yang maha tinggi, mahkamah balai, mahkamah syariah dan mahkamah
penghulu.
Semua mahkamah itu melaksanakan perundangan
Islam walaupun selepas berlaku campur tangan British bermula penubuhan mahkamah
bersama seawal 1910 yang diiktiraf setaraf dengan Mahkamah Balai.
Perlu dinyatakan meskipun sistem kehakiman
di Tanah Melayu kemudian dipengaruhi hakim terlatih dengan prinsip English
Common Law dan kaedah ekuiti, pemakaian prinsip dan kaedah berkenaan tersyarat
pada keadaan tempatan yang membenarkannya, tidak terpakai secara mutlak.
Prinsip itu akhirnya terakam dalam Seksyen 3 Akta Undang-Undang Sivil 1956
(semakan 1972).
Ringkasnya, bidang kuasa sedia ada
(inherent jurisdiction) mahkamah di Tanah Melayu yang melaksanakan fungsi kuasa
undang-undang awam dan peribadi (diri) adalah bersumberkan undang-undang
tempatan bukan doktrin demokrasi Westminster.
Undang-undang tempatan di Tanah Melayu
adalah hukum syarak dan adat Melayu. Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948
menubuhkan sebuah Kerajaan Persekutuan bagi tempoh interim, sementara proses
pembentukan sebuah persekutuan berkerajaan sendiri dimuktamadkan berlandaskan
kuasa kedaulatan Raja-Raja Melayu seperti ditakrifkan dalam setiap Perjanjian
Negeri 1948.
Fasal 15 Perjanjian Negeri 1948
memperuntukkan prinsip kedaulatan di negeri Melayu adalah prerogatif, bidang
kuasa dan kuasa dimiliki seorang Raja Melayu seperti pada 1 Disember 1941.
Buku berjudul Kedaulatan Raja-Raja Melayu:
Jurisprudens, Governan & Prinsip Perlembagaan Persekutuan (2018)
menunjukkan kedudukan Raja Melayu masih kekal sebagai seorang khalifah.
Kuasa kedaulatan inilah menggubal
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948, Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
1957 dan pindaan selepasnya.
Mahkamah Persekutuan dalam kes Datuk Seri
Anwar Ibrahim terhadap Kerajaan Malaysia dan Majlis Keselamatan Negara (2021)
memutuskan pindaan Perlembagaan Persekutuan ke atas Perkara 66(4A) tidak
menghapuskan perkenan Diraja dalam penggubalan undang-undang Persekutuan.
Penubuhan sistem mahkamah pada peringkat
Persekutuan melalui kuat kuasa Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 tidak
memansuhkan kedudukan mahkamah syariah, dikenali juga dahulunya sebagai
mahkamah orang Islam yang membicarakan undang-undang peribadi orang Islam.
Kedudukan itu terpelihara menurut Fasal 5
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 yang berbunyi: "Except as
provided in Clauses 100 and 101 in this Agreement, nothing in this Agreement
(including the Schedules thereto) shall apply in any Malay states to matters
relating to the Muslim Religion or the custom of the Malays, concerning any
matter before it."
Penubuhan dan sumber kuasa mahkamah
kehakiman Persekutuan diperuntukkan dalam Perkara 121 dan Butiran 4 Senarai I
Jadual Kesembilan. Mahkamah kehakiman Persekutuan tidak mempunyai bidang kuasa
yang secara khususnya dinyatakan dalam Perkara 121(1A) serta Butiran 4(a) dan
(k) Senarai I, dan Butiran 1 Senarai II Jadual Kesembilan. Butiran 4(k) Senarai
I berbunyi: "Penentuan hukum syarak dan undang-undang diri yang lain bagi
maksud undang undang Persekutuan."
Antara perkara yang tidak dimasukkan dalam
butiran bidang kuasa mahkamah kehakiman Persekutuan adalah undang-undang diri
orang Islam. Akta Mahkamah Kehakiman 1964 juga tertakluk pada peruntukan di
atas.
Sebaliknya kuasa perundangan negeri adalah
lebih luas daripada apa yang termaktub dalam Senarai II Jadual Kesembilan.
Perkara 77 memperuntukkan kuasa badan perundangan negeri untuk menggubal
undang-undang selain daripada yang termaktub dalam Jadual Kesembilan.
Oleh itu, badan perundangan negeri boleh
memberikan kuasa semakan kehakiman mahkamah syariah ke atas institusi dan
jawatankuasa seperti Seksyen 66A Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri
Selangor) 2003 yang menjadi isu pada hari ini.
Sebagai penerima bidang kuasa undang-undang
dari negeri, maka apabila berlaku isu bidang kuasa antara mahkamah kehakiman
Persekutuan dengan badan perundangan negeri, mahkamah kehakiman Persekutuan
perlu terlebih dahulu memeriksa takat bidang kuasanya.
Mahkamah kehakiman Persekutuan tidak
diberikan kuasa seluas badan perundangan negeri yang memiliki kuasa penggubalan
baki perundangan.
Sekiranya mahkamah kehakiman Persekutuan
dibataskan bidang kuasanya berdasarkan Butiran 4(k) Senarai I, maka adakah
Mahkamah Persekutuan boleh mentafsir sendiri kuasa sedia ada mahkamah tanpa
terikat dengan prinsip keluhuran perlembagaan dan merujuk kepada sumber asal
kuasa diperolehnya?
Seperti mahkamah kehakiman Persekutuan,
mahkamah syariah juga perlu diupayakan dengan kuasa semakan kehakiman untuk
melaksanakan kewajipan di bawah bidang kuasanya.
Kedudukan mahkamah syariah tidak boleh
dipertikaikan hanya kerana jaminan kebebasan kehakimannya tidak seperti
dinikmati mahkamah kehakiman Persekutuan.
Mahkamah syariah tidak dicipta Perlembagaan Persekutuan, sebaliknya kedudukan dijamin olehnya.
Kesimpulannya, kuasa semakan kehakiman
mahkamah syariah boleh digubal badan perundangan negeri tanpa memerlukan pindaan
Perlembagaan Persekutuan.
Kuasa semakan kehakiman adalah dimiliki
oleh mahkamah kehakiman Persekutuan dan mahkamah syariah mengikut bidang kuasa
masing-masing. Semua pihak perlu patuh kepada prinsip keluhuran Perlembagaan.
Mahkamah syariah tidak dicipta Perlembagaan Persekutuan, sebaliknya kedudukan dijamin olehnya.
Gambar sekadar hiasan
Baca juga:
Kuasa, kedudukan mahkamah syariah dijamin Perlembagaan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/bws.html
Usaha perkasa Mahkamah Syariah perlu bebas pengaruh politik, ekstremisme
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
Perbezaan bidang kuasa menggubal undang-undang di Malaysia
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/gvv.html
Perbezaan istilah jenayah sivil dan syariah
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fkk.html
Enakmen jenayah syariah negeri bersumberkan hukum syarak
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fvc.html
Kuasa mahkamah syariah dilindungi
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/muj.html
Sebab 16 kesalahan syariah Enakmen Kanun Jenayah Syariah (1) Kelantan 2019 tidak sah
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dgg.html
Kes Nik Elin: saya sudah kata 10 tahun lalu – Abdul Hamid
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/vfi.html
Muzakarah MUU berhubung isu pembatalan 16 Seksyen Enakmen Jenayah Syariah (1) Kelantan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/jyh.html
Memahami 16 kesalahan syariah Enakmen Kanun Jenayah Syariah (1) Kelantan 2019 terbatal
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fcc.html
Penambahbaikan undang-undang syariah agenda berterusan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dcz.html
Kuasa, kedudukan mahkamah syariah dijamin Perlembagaan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/bws.html
Usaha perkasa Mahkamah Syariah perlu bebas pengaruh politik, ekstremisme
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
Usaha perkasa Mahkamah Syariah perlu bebas pengaruh politik, ekstremisme
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/gvv.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fkk.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fvc.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/muj.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dgg.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/vfi.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/jyh.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fcc.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dcz.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/bws.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
No comments:
Post a Comment