Penggubalan enakmen jenayah syariah negeri dibuat dengan penuh teliti. Ia digubal berasaskan hukum syarak bersumber daripada al-Quran dan al-Hadis. Hukum itu berkaitan perintah atau larangan Allah SWT. Justeru ia bukan pandangan atau keperluan masyarakat setempat, sebaliknya kesalahan itu telah ditetapkan oleh ajaran Islam.
Jika hukuman berkaitan kesalahan itu telah
ditentukan oleh al-Quran dan al-Hadis, ia dipanggil hudud. Jika kesalahannya
telah ditentu dan hukumannya diberi pilihan seperti diyyat atau bunuh ia
dinamakan qisas. Jika kesalahan dan hukumannya tidak ditentukan tapi ia dibuat
oleh pemerintah berasaskan kuasa perundangan, ia dinamakan takzir.
Di mana kesalahan dan hukumnya hendaklah dirujuk
dan bersesuaian dengan hukum syarak.
Sebelum Undang-undang Islam khususnya
Enakmen Jenayah Syariah negeri-negeri di bawa ke Dewan Undangan Negeri (DUN) dan
ke Parlimen bagi Wilayah Persekutuan untuk dikanunkan ia sebenarnya terlebih
dahulu telah didraf dan digubal oleh satu Jawatankuasa Undang-undang Islam
Negeri yang mana ahli-ahlinya dilantik oleh Majlis Agama Islam Negeri di bawah naungan DYMM Sultan/ Raja negeri.
Lazimnya Jawatankuasa ini dipengerusikan
oleh Panasihat Undang-undang Negeri, Mufti, Kadi Besar Negeri, Timbalan
Pendakwaraya, ulama, peguam dan pakar perundangan negeri. Gabungan ini amat
penting untuk memastikan setiap undang-undang yang digubal sesuai dan tidak
bercanggah dengan hukum syarak dan perundangan yang ujud semasa.
Selepas itu ia akan disemak khusus dari
segi gubalan bersama terjemahan teks bahasa Inggeris di pejabat Penasihat Undang-undang
Negeri. Kemudian ia akan dibawa ke Persidangan Majlis Agama Islam Negeri untuk
makluman dan keputusannya diisembah maklum kepada Sultan. Atas perkenan baginda
ia diangkat ke DUN untuk proses
perundangan. Undang-undang yang diluluskan di DUN akan diangkat semula kepada Sultan
untuk perkenan diraja dan diwartakan sebelum menjadi Enakmen negeri.
Manakala di peringkat Persekutuan ia
digubal melalui satu Jawatankuasa Khas Penggubalan Undang-undang Syarak dan
Sivil yang dilantik oleh Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam (MKI) di bawah
Majlis Raja-Raja Melayu (MRR).
Mesyuarat MKI kali ke -32 yang
dipengerusikan oleh Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad (Perdana Menteri) pada 12
Februari 1988, telah bersetuju untuk menubuhkan Jawatankuasa Mengkaji
Undang-Undang Syarak dan Sivil.
Pada 6 Mei 1988, Jawatankuasa ini telah
mencadangkan penubuhan Jawatankuasa Teknikal Undang-undang Syarak dan Sivil
sebagai jawatankuasa bertindak dan menjadi pelaksana kepada Jawatankuasa
Mengkaji Undang-undang Syarak dan Sivil.
Sejajar dengan penubuhan Jawatankuasa
Teknikal Undang-undang Syarak dan Sivil tersebut, peranan Jabatan Kemajuan
Islam Malaysia (JAKIM) dalam menyelaraskan dan menyeragamkan undang-undang
Islam semakin berkembang di samping melaksanakan fungsi-fungsi lain yang
dipertanggungjawabkan kepadanya.
Sebelum draf tersebut dijadikan Akta untuk
Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan dan dimuktamatkan oleh Jabatan Peguam
Negera dan melalui kelulusan kabinet sebelum dibawa ke Parlimen oleh proses
perundangan dengan perkenan Agong dan pewartaan untuk dijadikan Akta.
Selain draf undang-undang yang dibuat bagi
tujuan penyelarasan negeri-negeri ia juga digunakan untuk Mahkamah Syariah
Wilayah Persekutuan. Undang-undang Islam yang selaras di seluruh negeri
sekarang dan beberapa pindaan Perlembagaan, Undang-undang Tanah dan sebagainya
adalah hasilan dari perjuangan dan titik peluh mereka.
Hasilan undang-undang tersebut dan yang ada
digunakan pakai pada hari ini bukan disedut dari “common laws” atau undang-undang
sivil.
Jawatankuasa tersebut telah membuat kajian
dan perbandingan undang-undang di negara-negara Islam. Malah mereka berkorban
masa, jiwa dan raga tinggal berbulan-bulan di negara Mesir, Pakistan dan
lain-lain melihat kanun atau undang-undang Islam yang telah digubal lebih awal
di negara berkenaan yang dijadikan asas kepada undang-undang pentadbiran yang
ada masa kini.
Baca juga:
Kuasa, kedudukan mahkamah syariah dijamin Perlembagaan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/bws.html
Usaha perkasa Mahkamah Syariah perlu bebas pengaruh politik, ekstremisme
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
Perbezaan bidang kuasa menggubal undang-undang di Malaysia
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/gvv.html
Perbezaan istilah jenayah sivil dan syariah
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fkk.html
Enakmen jenayah syariah negeri bersumberkan hukum syarak
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fvc.html
Kuasa mahkamah syariah dilindungi
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/muj.html
Sebab 16 kesalahan syariah Enakmen Kanun Jenayah Syariah (1) Kelantan 2019 tidak sah
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dgg.html
Kes Nik Elin: saya sudah kata 10 tahun lalu – Abdul Hamid
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/vfi.html
Muzakarah MUU berhubung isu pembatalan 16 Seksyen Enakmen Jenayah Syariah (1) Kelantan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/jyh.html
Memahami 16 kesalahan syariah Enakmen Kanun Jenayah Syariah (1) Kelantan 2019 terbatal
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fcc.html
Penambahbaikan undang-undang syariah agenda berterusan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dcz.html
Kuasa, kedudukan mahkamah syariah dijamin Perlembagaan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/bws.html
Usaha perkasa Mahkamah Syariah perlu bebas pengaruh politik, ekstremisme
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
Usaha perkasa Mahkamah Syariah perlu bebas pengaruh politik, ekstremisme
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/gvv.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fkk.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fvc.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/muj.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dgg.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/vfi.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/jyh.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fcc.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dcz.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/bws.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
No comments:
Post a Comment