Mahkamah Persekutuan pada 9 Feb 2024 mengisytiharkan
16 kesalahan syariah dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah (EKJS) (I) Kelantan
2019, adalah terbatal dan tidak sah.
Panel lapan hakim yang dipengerusikan Ketua
Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat membuat keputusan itu selepas
membenarkan petisyen dikemukakan seorang peguam, Nik Elin Zurina Nik Abdul
Rashid dan anaknya, Tengku Yasmin Nastasha Tengku Abdul Rahman.
Tengku Maimun dalam penghakiman panel
berkata, mahkamah membenarkan petisyen itu kerana DUN membuat undang-undang
yang ia tidak mempunyai kuasa untuk membuatnya. Bagaimanapun panel memutuskan dua lagi peruntukan
kesalahan adalah sah.
Keputusan berkenaan dicapai melalui
penghakiman majoriti 8-1 di mana Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Abdul
Rahman Sebli, membuat keputusan berbeza.
Kedua-dua pempetisyen memohon Mahkamah
Persekutuan membatalkan 18 kesalahan syariah dalam enakmen Kelantan atas alasan
Dewan Undangan Negeri (DUN) terbabit bertindak melangkaui bidang kuasanya.
Menganggotai panel tersebut ialah Presiden
Mahkamah Rayuan, Tan Sri Abang Iskandar Abang Hashim, Hakim Besar Malaya, Tan
Sri Mohamad Zabidin Mohd Diah dan Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Abdul
Rahman Sebli.
Turut menganggotai panel sama, Hakim
Mahkamah Persekutuan, Tan Sri P Nalini, Datuk Mary Lim Thiam Suan, Datuk
Harmindar Singh Dhaliwal, Datuk Nordin Hassan dan Datuk Abu Bakar Jais.
Nik Elin dan anaknya selaku pempetisyen
diwakili peguam Datuk Malik Imtiaz Sarwar manakala Kerajaan Negeri Kelantan
dinamakan selaku responden tunggal, diwakili peguam Datuk Kamaruzaman Muhammad
Arif.
Berikut 16 peruntukan kesalahan dalam Enakmen Kanun
Jenayah Syariah (I) Kelantan 2019 yang diisytiharkan Mahkamah Persekutuan
sebagai batal dan tidak sah
Seksyen 11: Memusnahkan atau mencemarkan
tempat ibadat
Seksyen 14: Liwat
Seksyen 16: Persetubuhan dengan mayat
Seksyen 17: Hubungan seksual dengan bukan
manusia
Seksyen 31: Gangguan seksual
Seksyen 34: Memiliki dokumen palsu,
memberikan keterangan, maklumat atau kenyataan palsu
Seksyen 36: Apa-apa yang memabukkan
Bahagian 39: Mengurangkan skala, ukuran dan
berat
Seksyen 40: Melaksanakan transaksi yang
bertentangan dengan 'hukum syarak' (undang-undang syariah)
Seksyen 41: Melaksanakan urus niaga melalui
riba
Seksyen 42: Penyalahgunaan label dan
konotasi halal
Seksyen 43: Menawarkan atau menyediakan
perkhidmatan maksiat
Seksyen 44: Tindakan persediaan menawarkan
atau menyediakan perkhidmatan maksiat
Seksyen 45: Perbuatan maksiat sebagai
persediaan
Seksyen 47: Perbuatan sumbang mahram
Seksyen 48: Muncikari (lelaki berpakaian
wanita atau sebaliknya, bertentangan dengan hukum syarak)
Yang diisytiharkan sah
Seksyen 13: Menjual atau memberikan anak
kepada bukan Islam atau Muslim yang tercela dari segi moral
Seksyen 30: Perkataan yang boleh
memecahkan keamanan
Pada 22 Mei 2022, peguam terbabit Nik Elin Zurina
Nik Abdul Rashid dan anaknya, Tengku Yasmin Nastasha Tengku Abdul Rahman
memohon Mahkamah Persekutuan membatalkan 18 kesalahan syariah dalam enakmen
Kelantan atas alasan Dewan Undangan Negeri (DUN) bertindak melangkaui bidang
kuasa.
Mereka juga memohon mahkamah
mengisytiharkan DUN Kelantan tidak mempunyai kuasa membuat enakmen berkaitan
kesalahan jenayah syariah yang terpakai kepada orang Islam saja.
Tengku Maimun berkata, melalui Jadual
Kesembilan, Perlembagaan Persekutuan menggariskan perkara-yang Parlimen boleh
membuat undang-undang dan perkara yang Badan Perundangan Negeri boleh membuat
undang-undang.
Kuasa perundangan Persekutuan dan Negeri
ditentukan oleh Perlembagaan Persekutuan di dalam Senarai Persekutuan dan
Senarai Negeri, dan Parlimen mahu pun Badan Perundangan Negeri tidak boleh
membuat undang-undang melangkaui senarai masing-masing.
Berhubung 18 peruntukan yang dicabar,
Tengku Maimun berkata, prinsip undang-undang adalah mantap bahawa untuk
menentukan sama ada undang-undang yang dibuat oleh Parlimen atau Badan
Perundangan Negeri adalah sah dan termasuk dalam batasan kuasa perundangan
masing-masing, ujian yang terpakai adalah inti pati peruntukan tersebut.
Menurut Tengku Maimun, jika dari segi inti
patinya, peruntukan dibuat Badan Perundangan Negeri itu adalah perkara yang termasuk
di dalam Senarai Persekutuan, maka Badan Perundangan Negeri tidak mempunyai
kuasa untuk membuat undang-undang berkenaan.
Beliau berkata, ujiannya bukanlah dengan
membandingkan peruntukan yang dicabar itu dengan peruntukan sedia ada dalam
undang-undang Persekutuan untuk menentukan sama ada terdapat ciri-ciri
perbezaan pada kedua-duanya
Selepas meneliti hujahan, mahkamah
memutuskan Seksyen 13 dan Seksyen 30 adalah sah kerana ia berkenaan perkara
yang Badan Perundangan Negeri Kelantan mempunyai kuasa untuk membuatnya,
manakala seksyen lain yang dicabar adalah tidak sah kerana inti pati peruntukan
itu berhubung perkara di bawah Senarai Persekutuan yang mana hanya Parlimen
mempunyai kuasa untuk membuatnya.
Seksyen 13 adalah berhubung kesalahan
menjual atau memberikan anak kepada bukan Islam atau Muslim yang tercela dari
segi moral manakala Seksyen 30 membabitkan perkataan yang boleh memecahkan
keamanan.
Inti pati seksyen 13 adalah berkenaan
penjagaan dan untuk mengawal pengembangan doktrin dan kepercayaan dalam
kalangan orang yang menganut agama Islam, yang termasuk di bawah Butiran 1
Senarai Negeri.
Ia juga berkaitan dengan Perkara 11(4)
Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa negeri-negeri boleh membuat
undang-undang bagi tujuan mengawal atau menyekat pengembangan doktrin atau
kepercayaan agama dalam kalangan orang yang menganut agama Islam.
Demikian juga inti pati seksyen 30 adalah
untuk mengawal atau menyekat pengembangan doktrin atau kepercayaan agama di
kalangan orang yang menganut agama Islam, bukannya untuk semata-mata memecah
keamanan.
Baca juga:
Kuasa, kedudukan mahkamah syariah dijamin Perlembagaan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/bws.html
Usaha perkasa Mahkamah Syariah perlu bebas pengaruh politik, ekstremisme
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
Perbezaan bidang kuasa menggubal undang-undang di Malaysia
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/gvv.html
Perbezaan istilah jenayah sivil dan syariah
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fkk.html
Enakmen jenayah syariah negeri bersumberkan hukum syarak
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fvc.html
Kuasa mahkamah syariah dilindungi
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/muj.html
Sebab 16 kesalahan syariah Enakmen Kanun Jenayah Syariah (1) Kelantan 2019 tidak sah
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dgg.html
Kes Nik Elin: saya sudah kata 10 tahun lalu – Abdul Hamid
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/vfi.html
Muzakarah MUU berhubung isu pembatalan 16 Seksyen Enakmen Jenayah Syariah (1) Kelantan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/jyh.html
Memahami 16 kesalahan syariah Enakmen Kanun Jenayah Syariah (1) Kelantan 2019 terbatal
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fcc.html
Penambahbaikan undang-undang syariah agenda berterusan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dcz.html
Kuasa, kedudukan mahkamah syariah dijamin Perlembagaan
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/bws.html
Usaha perkasa Mahkamah Syariah perlu bebas pengaruh politik, ekstremisme
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
Usaha perkasa Mahkamah Syariah perlu bebas pengaruh politik, ekstremisme
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/gvv.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fkk.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fvc.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/muj.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dgg.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/vfi.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/jyh.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/fcc.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/dcz.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/bws.html
https://lwaliman.blogspot.com/2024/02/btx.html
No comments:
Post a Comment