Wayang kulit, seni tradisional yang sering
kali digunakan sebagai medium hiburan, kini telah menjadi platform untuk dakwah
dan perdebatan pemikiran di Selatan Thai. Muhammad Yatim Saga, seorang tok
dalang wayang kulit yang terkenal, telah mengambil pendekatan yang unik dalam
dakwahnya dengan menyentuh isu-isu yang berkaitan dengan pemikiran Salafi.
Beliau telah melancarkan serangan pemikiran
terhadap puak Salafi, terutama dalam hal sunnah-bidah, itu haram dan ini haram
dan beberapa perkara lain yang ulama berbeza sejak zaman berzaman.
Muhammad Yatim turut membangkitkan dalam
klipnya isu ketupat daun palas dan ketupat dakap, yang dianggap haram oleh
sesetengah pihak kerana dikatakan menyerupai azimat dan patung Buddha.
Ketupat daun palas adalah azimat Buddha tiga
bersegi dan ketupat dakap pula adalah tokong Buddha tidur.
Kenyataan ini tentunya menimbulkan
perdebatan, namun ia juga menunjukkan bagaimana wayang kulit, sebagai medium
budaya, boleh digunakan untuk mempertahankan nilai-nilai tradisional dan
pengajian pondok yang menjadi benteng agama dan budaya Melayu di tiga wilayah Selatan
Thai.
Muhammad Yatim, yang mempunyai latar
belakang pendidikan agama pondok, nampaknya mengambil pendirian untuk
mempertahankan warisan ini daripada serangan Salafi yang semakin kuat akhir-akhir
ini.
Serangan tok dalang Muhammad Yatim terhadap
seorang ustaz Salafi yang ramai orang mengatakan sakit telinga mendengar
ceramah dan syarahan mencerminkan konflik yang lebih besar antara kebanyakan
orang Melayu dengan segelintir puak Salafi.
Dakwah melalui seni tradisional seperti
wayang kulit mungkin dilihat sebagai usaha untuk mengekalkan identiti dan
budaya tempatan di tengah-tengah serangan puak Salafi yang semakin mengancam.
Dalam konteks ini, dakwah wayang kulit
bukan sekadar hiburan, tetapi juga medan pertempuran pemikiran yang
mencerminkan dinamika kebudayaan dan keilmuan agama Melayu di tiga wilayah.
Oleh – Kecek Taning (FB)
Gambar di atas sekadar hiasan
Muhammad Yatim Saga
No comments:
Post a Comment