Iblis adalah ketua kepada segala kejahatan. Dalam pepatah Melayu
ada menyebut ‘jahat macam iblis’. Kejahatan dilakukan oleh iblis berpunca
ingkar kepada perintah Allah agar sujud (hormat) kepada Adam yang diciptakan
sebagai khalifah di muka bumi. Keangkuhan iblis berkaitan asal-usulnya
telah membawanya sesat jauh daripada keredaan Allah.
Asal keturunan iblis ada dijelaskan dalam al-Quran. Namun, ulama
tidak sepakat dalam mentafsir ayat al-Quran itu. Setengah pendapat ulama
mengatakan iblis dari keturunan malaikat. Dakwa golongan ulama ini,
bilangan malaikat banyak dan salah satu malaikat dikatakan bernama iblis.
Golongan ulama ini mentafsir ayat 34 surah al-Baqarah bermaksud: “Dan
ketika Kami perintahkan kepada para malaikat, sujudlah kalian kepada Adam! Lalu
mereka pun sujudlah semua, kecuali iblis.”
Golongan ulama lain pula mengatakan iblis dari keturunan jin. Hujah
tersebut berdasarkan kepada ayat 50 surah al-Kahf yang jelas menyebut iblis
dari keturunan jin.
Firman Allah bermaksud: “Dan apabila Kami berkata kepada malaikat,
sujudlah kamu kepada Adam, maka sujudlah mereka kecuali iblis. Ia adalah
daripada golongan jin, lalu ia ingkar akan perintah Tuhannya.”
Allah mencipta jin lebih awal daripada Adam. Malah, jin merupakan
makhluk Allah yang telah menjalankan pelbagai tugas sebagai hamba. Firman
Allah bermaksud: “Dan (sebelum) terjadinya manusia, Kami ciptakan jin daripada
api yang sangat panas.” (Surah al-Hijr, ayat 27).
Kejadian jin daripada api turut dijelaskan Allah dalam firman-Nya yang
lain bermaksud: “Dan Dia menciptakan jin daripada lidah api yang menjulang.”
(Surah ar-Rahman, ayat 15).
Jin yang dipanggil ‘al-Bun’ pernah mendiami bumi sebelum manusia
diciptakan oleh Allah. Golongan jin ini telah melakukan kerosakan di bumi
sehingga Allah memerintahkan para malaikat yang diketuai iblis memerangi
mereka. Banyak yang mati dan sebahagiannya melarikan diri dari dataran
yang kemudiannya menjadikan lautan sebagai tempat tinggal.
Ketika Allah menyatakan ingin menciptakan Adam dan dilantik sebagai
khalifah di muka bumi, maka usul itu dibantah oleh para malaikat. Bantahan
malaikat tersebut bukan tanda ingkar, tetapi menzahirkan pendapat mereka
tentang siapa lebih layak.
Malaikat merasakan dirinya lebih layak bagi mengelak kemungkinan berlaku
lagi kemusnahan di muka bumi seperti dilakukan oleh al-Bun. Malaikat
mendakwa dirinya dari jenis hamba yang taat dan tidak mungkin melakukan sesuatu
yang bertentangan dengan perintah Allah.
Allah berfirman maksudnya: “Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada
malaikat; sesungguhnya Aku ingin menjadikan seorang khalifah di muka
bumi. Maka mereka (malaikat) berkata: Mengapa Engkau ingin jadikan
(khalifah) di muka bumi itu orang yang membuat kerosakan padanya dan
menumpahkan darah, pada hal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan
mensucikan Engkau? Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang
tidak kamu ketahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 30).
Namun, Allah Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa menciptakan apa
diingin-Nya. Allah tetap mencipta Adam untuk dilantik sebagai khalifah di
muka bumi. Maka, Allah memanggil seluruh malaikat dan jin untuk sujud
(menghormati) Adam. Biarpun pada mulanya malaikat membantah, tetapi
sebagai hamba yang taat, semua malaikat sujud kecuali iblis.
No comments:
Post a Comment