Kerana itu, seseorang yang tahu akan hakikat atau rahsia qada dan qadar akan terus berdoa sambil berusaha, tidak kira doanya terlaksana ataupun tidak.
Jika seseorang itu memahami bahawa
apabila takdir itu telah termaktub di Loh Mahfuz, tidak ada makhluk yang boleh
mengubahnya. Ada rahsia ketuhanan terhadap qada, qadar yang tidak mudah untuk
difahami oleh hamba-hamba-Nya.
Setiap
individu mempunyai keinginan dan keperluan masing-masing sama ada positif atau
negatif kerana mereka terpaksa menghadapi pelbagai ragam hidup seperti cabaran,
halangan dan dugaan. Mereka berdoa kepada Allah memohon limpah perkenan dan
rahmat-Nya supaya hajat terkabul.
Sabda
Rasulullah SAW bermaksud: "Tidak boleh ditolak qadar Allah melainkan doa.
Dan tiada yang boleh memanjangkan umur melainkan membuat baik kepada ibubapa.
(Hadis riwayat Hakim, Ibnu Hibban dan Tirmizi).
Sesungguhnya
Allah SWT amat dekat dengan hamba-Nya. Firman Allah SWT bermaksud:
“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku (Allah),
maka jawablah bahawasanya Aku adalah dekat, Aku kabulkan permohonan mereka yang
berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka memenuhi (segala
perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu dalam
kebenaran.” (Surah al-Baqarah, ayat
186).
Firman
Allah SWT yang bermaksud: Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila
ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku)
dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam
kebenaran. (al-Baqarah: 186).
Sabda
Rasulullah SAW yang bermaksud: “Ada tiga golongan yang doa mereka tidak
ditolak. Pertama, orang yang berpuasa hingga ia berbuka. Kedua, imam yang adil
dan ketiga, doa orang yang dizalimi." (riwayat Tirmizi)
Dalam
hal berdoa orang berpuasa dibandingkan dengan pemimpin yang adil dan orang
dizalimi. Doa orang berpuasa mustajab. Didengar, tidak ditolak Allah SWT,
bahkan dimakbulkan, insya-Allah.
Rasulullah
SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang berpuasa memiliki doa
yang tidak tertolak pada saat berbuka." (riwayat Ibnu Majah).
No comments:
Post a Comment