Perkara
145(1) memperuntukkan kuasa Yang di-Pertuan Agong melantik seseorang yang
berkelayakan untuk menjadi hakim Mahkamah Persekutuan sebagai Peguam Negara dan
atas nasihat daripada Perdana Menteri.
Perkara
145(2) menyentuh mengenai kuasa Peguam Negara menasihati Yang di-Pertuan Agong,
Jemaah Menteri atau Menteri-Menteri lain berkaitan dengan apa-apa sahaja
undang-undang atau melaksanakan apa-apa sahaja tugas yang berkaitan dengan
undang-undang.
Sebagai
pegawai undang-undang tertinggi Negara, Peguam Negara berkewajipan untuk
menasihati Yang Di-Pertuan Agong atau Jemaah Menteri mengenai apa-apa perkara
yang bersifat undang-undang yang dirujukkan kepadanya dan menunaikan fungsi
yang diberikan kepadanya oleh Perlembagaan dan undang-undang bertulis yang
lain.
Dua
kuasa utama yang diberikan kepada Peguam Negara oleh Perlembagaan Persekutuan
adalah kuasa pendakwaan dan sebagai penjaga kepentingan awam iaitu hak yang
diwarisi melalui undang-undang common.
Perkara
145(3) memperuntukkan kuasa Peguam Negara yang boleh dijalankan mengikut budi
bicaranya iaitu untuk memulakan, menjalankan atau memberhentikan apa-apa prosiding
jenayah yang membabitkan sesuatu kesalahan selain prosiding di hadapan mahkamah
Syariah, mahkamah anak negeri atau mahkamah tentera.
Perkara
145(3A) memperuntukan kuasa undang-undang untuk memberi kuasa kepada Peguam
Negara untuk menentukan mahkamah bagi menjalankan apa-apa prosiding dan peguam
kuasa berkuasa untuk memulakan prosiding seperti yang diperuntukan dalam
perkara 145(3) dan jika terdapat prosiding lain hendak dijalankan di mahkamah
itu, maka prosiding itu perlu dipindahkan.
Kuasa
budibicara yang diberikan kepada Peguam Negara di bawah Perkara 145(3) adalah
mutlak, tidak boleh dicabar atau digantikan oleh mana-mana kuasa termasuk
Mahkamah. Dalam erti kata lain, jika mana-mana pihak tidak bersetuju dengan
tindakan Peguam Negara dalam mengendalikan sesuatu pendakwaan, maka mereka
tidak mempunyai asas untuk mencabarnya di mana-mana korum.
Jelas,
Perkara 145(3), akan membawa kepada suatu pemahaman bahawa Perlembagaan telah
menyerahkan ke dalam tangan Peguam Negara kuasa budibicara yang mutlak untuk
memulakan, menjalankan dan memberhentikan prosiding kesalahan jenayah.
Bagi
memberikan kesan terhadap perjalanan kuasa itu, di bawah Perkara 145 (3A),
Peguam Negara juga dibenarkan untuk menentukan mana-mana mahkamah bagi sesuatu
prosiding jenayah dimulakan dan dipindahkan.
Kuasa
kawalan pendakwaan Pendakwa Raya di bawah Perkara 145(3) perlu sentiasa
dipatuhi dan tidak boleh dikompromi oleh mana-mana agensi penguatkuasa di mana
sebarang ketidakpatuhan akan mengakibatkan pendakwaan menjadi tidak sah dan
terbatal.
Sebarang
undang-undang yang bertentangan dengan Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan
yakni memberikan kuasa mendakwa kepada pihak lain selain Peguam Negara adalah
tidak sah dan terbatal.
Keputusan
dalam mentadbir pendakwaan kes jenayah bukanlah sesuatu yang mudah bagi Peguam
Negara. Sudah menjadi keperluan, beliau tertakluk kepada kewujudan bukti yang
mencukupi, sekurang-kurangnya suatu kes prima facie boleh dibuktikan di
mahkamah. Paling tidak dalam beberapa kes, terdapat keadaan yang termasuk dalam
‘kawasan kelabu’ di mana keputusan untuk tidak mendakwa juga dibuat atas kepentingan
awam iaitu alasan kenapa Peguam Negara diberikan kuasa untuk membentikan
pendakwaan.
Kuasa
budibicara untuk memberhentikan sesuatu prosiding jenayah boleh dilaksanakan
pada bila-bila peringkat perbicaraan sebelum penghakiman disampaikan.
Peguam
Negara juga mempunyai fungsi yang tidak kurang penting berhubung dengan
prosiding sivil di mahkamah di mana kerajaan atau mana-mana agensinya merupakan
pihak dalam pertikaian tersebut.
Dalam
era teknologi maklumat dan perkembangan ekonomi yang begitu pesat, peranan
Peguam Negara dalam aspek ini telah begitu jauh berbeza dari masa lepas.
Kepentingan awam adalah keutamaan dalam menyelesaikan kes-kes-kes sivil di mana
terdapat situasi Peguam Negara perlu masuk campur bagi menghalang dari
berlakunya penipuan komersil walaupun sebelum berlakunya penipuan itu iaitu
dengan mengambil langkah-langkah pencegahan melalui nasihat kepada kerajaan
supaya sesuatu kes tidak perlu dipertikaikan di mahkamah kelak.
Peranan
Peguam Negara dalam pentadbir prosiding jenayah dan sivil lebih jelas
berbanding kuasanya sebagai penjaga kepentingan awam.
Perkara
145(4) menyatakan dalam menjalankan tugasnya, Peguam Negara berhak untuk
didengar di mana-mana mahkamah atau tribunal di Persekutuan dan hendaklah
diberi keutamaan daripada mana-mana orang lain yang hadir di hadapan mahkamah
atau tribunal.
Walaupun
Peguam Negara mempunyai kuasa budibicara untuk menjalankan prosiding jenayah,
ianya tidak termasuk tatacara jenayah dan bidangkuasa mahkamah.
Sejarah
telah membuktikan dalam menjalankan tugas awamnya, Peguam Negara telah
menggunakan kuasa budibicara dengan berhati-hati dan bertanggungjawab bagi
menegakkan keadilan tanpa mengira kedudukan, pengaruh dan fahaman politik
kerana undang-undang hendaklah sentiasa dihormati.
Tegas
di sini, kuasa Peguam Negara dalam Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan adalah
suatu yang mutlak dan tidak boleh dipersoalkan oleh mana-mana pihak.
Melalui perkara 145, keseluruhannya bidang kuasa Peguam
Negara meliputi menjadi penasihat utama tentang undang-undang kepada kerajaan.
Peguam Negara juga merupakan pendakwa raya dan diberi kuasa untuk memula,
menjalankan atau memberhentikan mana-mana prosiding jenayah kecuali di Mahkamah
Syariah, Mahkamah Bumiputera dan Mahkamah Tentera. Peguam Negara juga
bertanggungjawab bagi penggubalan perundangan bagi Kerajaan Persekutuan dan
juga peguam bagi kerajaan di mahkamah dan berhak didengar di mana-mana
mahkamah. Peguam negara juga bertugas merangka rang undang-undang Parlimen.
No comments:
Post a Comment